🌳🏗️ Wiele emocji budzi rozpoczęta inwestycja w milickim rynku. Szczególnie gdy okazało się, że 16 drzew, które tam rosną od lat, zostaną usunięte. 😢 Tych emocji nie studzi zapewne informacja, że sam projekt przewiduje ich przesadzenie w inne miejsce wskazane przez inwestora. Bo to nie zmienia faktu, że w wyniku inwestycji znikną one z milickiego rynku. 🌲🚧
📜 Pikanterii dodaje brak spójności pomiędzy zapisami w projekcie, a przedmiarem robót i przedłożonym kosztorysem ofertowym wykonawcy. Tam możemy przeczytać, że drzewa te zostaną po prostu wycięte! 🌳✂️ Czy to tylko kwestia błędu technicznego w przygotowaniu dokumentów wynikający z wady oprogramowania (brak w słowniku zadania - grupy czynności : przesadzenie drzew)? 🤔 Jednak to nie jedyne różnice, jakie można się dopatrzyć w tych dokumentach! 📑⚠️
🔄 Równie zaskakujące są zapisy odtworzenia z odzyskanego materiału nawierzchni. W przedmiarze i kosztorysie widnieje pozycja "Zerwanie nawierzchni z kostki kamiennej (kostka do ponownego ułożenia)" - 751m2, natomiast w innej pozycji tegoż dokumentu czytamy: "Nawierzchnie z kostki brukowej betonowej o grubości 6 cm na podsypce cementowo-piaskowej - Materiał z odzysku". 🧱 Czy to kolejny błąd, wada techniczna oprogramowania do kosztorysowania, czy też może milicki cud zamiany kostki kamiennej w kostkę betonową? 🤷‍♂️
👥 Projekt powstał bez udziału mieszkańców, co budzi dodatkowe pytania. Podejrzewam, że gdyby doszło do konsultacji społecznej, nie trzeba by było dziś usuwać kilkunastoletnich, dobrze zakorzenionych drzew. 🌳 Patrząc na wizualizacje, jakie zostały udostępnione przez inwestora, nasuwa się pytanie: o ile miejsc zostanie ograniczony parking w milickim rynku? 🚗🚧
🚙 Jak dobrze wiemy, jedna z milickich inwestycji z "przeklętymi przez kierowców" kulami to zmora dla wielu kierowców. Czy kolejna inwestycja tym razem w rynku, która zakłada wprowadzenie drzew - klombów w pas rozdzielający dwa rzędy miejsc parkingowych, tak samo będzie nie funkcjonalna i uciążliwa dla kierowców? 🚗🌳
🚛 Na koniec pozostaje kwestia tzw. urobku, czyli to, co zostanie pozyskane w trakcie zrywania kostki, tzw. podsypka. Zgodnie z informacją uzyskaną w gminnym wydziale odpowiedzialnym za tę inwestycję, okazuje się, że jest to materiał uznany za odpad, nie może być wykorzystany do naprawy lokalnych dróg gruntowych i będzie on składowany na placu przy Bulwarze Jana Pawła II. 🗑️ Jednak nasuwa się pytanie, dlaczego ma być ten odpad składowany na działce gminy, skoro w zarówno przedmiarze robót, jak i kosztorysie ofertowym jest zapisana pozycja: "Wywóz gruzu wraz z utylizacją odpadów" - aż 309,6m3, wartość - 72 756,00 zł. 💰 Czy to oznacza, że tego zakresu wykonawca nie będzie musiał wykonać, a gmina w przyszłości będzie musiała dodatkowo wyasygnować środki na utylizację tych odpadów? 🏗️
📅 Dziś wydaje się, że na zmiany w projekcie już jest za późno. Może i tak! Natomiast jest szansa, aby przyjrzeć się realizowanej inwestycji i dopilnować, by została ona zrealizowana zgodnie z projektem, bez zbędnych zmian i uchybień. 📋 Być może, po ponownej analizie dokumentacji będzie można nanieść korekty. Tego dziś jeszcze nie wiadomo. 🕵️‍♂️
🕰️ Prace projektowe rozpoczęły się w ubiegłym roku (2023). Przetarg, wybór wykonawcy i podpisanie umowy odbyły się u schyłku poprzedniej kadencji. Dlaczego wtedy nie odbyła się prezentacja i debata nad tą inwestycją? Tego dziś nie wiemy i pewnie się nie dowiemy. 💭
📢 Natomiast jutro, tj. 20 czerwca, odbędzie się spotkanie z mieszkańcami, aby na forum zgodnie z zasadą: "nic o Was bez Was" przedstawić założenia inwestycji. To również będzie czas na wyjaśnienie wspomnianych wątpliwości oraz będzie możliwość zadania pytań związanych z realizacją tej inwestycji, a takich macie Państwo pewnie sporo! 🗓️🤝
❓ Pewnie jedne z pytań to: co jeśli dojdzie do przesadzenia drzew, a one się nie przyjmą? Dlaczego z taką łatwością zamawiający zgodził się na koncepcję projektanta mówiącej o usunięciu tych drzew? Miejmy nadzieję, że na spotkaniu uzyskamy odpowiedzi. 🌳❓